Σε μια εξαιρετικά καινοτόμο δράση με σπουδαίο κοινωνικό αντίκτυπο συμμετέχουν επιστήμονες από τη Θεσσαλονίκη της ομάδας του Eργαστηρίου Oπτικής Yπολογιστικής του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης.

Πρόκειται για δράση που αποσκοπεί στη χρήση ρομπότ, κινητών τηλεφώνων και διαδραστικών εκπαιδευτικών πινάκων στην εκπαίδευση. Η υλοποίηση της δράσης γίνεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου MaTHiSiS, μιας σύμπραξης 9 ευρωπαϊκών χωρών, όπου συμμετέχουν αναγνωρισμένοι ερευνητικοί φορείς, Πανεπιστήμια και εταιρείες. Ο προϋπολογισμός της συγκεκριμένης δράσης ξεπερνά τα 7.5 εκατομμύρια ευρώ και θα διαρκέσει 3 χρόνια.

Οι τεχνολογίες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του MaTHiSiS θα αλλάξουν δραστικά τον τρόπο που η εκπαίδευση γινόταν μέχρι σήμερα, εξηγεί ο υπεύθυνος της ομάδας του Eργαστηρίου Oπτικής Yπολογιστικής και επιστημονικός διευθυντής του έργου, δρ. Πέτρος Δάρας. Παρόλο που ρομποτικές τεχνολογίες έχουν δοκιμαστεί στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, η δυνατότητα των μηχανών να αναγνωρίζουν συναισθήματα και να προσαρμόζουν την εκπαιδευτική εμπειρία ανάλογα με την διάθεση του εκπαιδευόμενου είναι κάτι πλήρως καινοτόμο και δημιουργεί τις συνθήκες για εξατομικευμένη εκπαίδευση με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη απορρόφηση γνώσης από τον εκπαιδευόμενο.

Το MaTHiSiS αποτελεί μια πλατφόρμα εκπαίδευσης που αφορά τόσο στην τυπική (οργανωμένη) εκπαίδευση όσο και στην μη-τυπική. Παράλληλα, απευθύνεται σε νευροτυπικά άτομα όσο και σε άτομα του αυτιστικού φάσματος αλλά και σε άτομα με διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή.

Σύμφωνα με τον μετα-διδακτορικό ερευνητή στην ομάδα του MaTHiSiS, κ Νικόλα Βρέτο, «η δυνατότητα να εξάγουμε συναισθήματα στους μη-νευροτυπικούς χρήστες, είναι η κύρια δουλειά του εργαστηρίου. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στον ορισμό των συναισθημάτων αυτών των χρηστών προέρχεται κυρίως από την έλλειψη δεδομένων αλλά και την διαφορετικότητα με την οποία εκφράζονται τα συναισθήματα. Για το λόγο αυτό, το MaTHiSiS οργανώνει πιλοτικές εφαρμογές σε σχολεία σε διαφορετικές χώρες στην Ευρώπη (Ιταλία, Ισπανία και Αγγλία) ώστε να συλλέξει δεδομένα ικανά να εκπαιδεύσουν τους αλγόριθμους που αναπτύσσονται. Οι αλγόριθμοι βασίζονται στην αναγνώριση εκφράσεων προσώπου, τη διεύθυνσης όρασης, των σκελετικών κινήσεων, κ.α.».

Το σύστημα προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί τόσο σε μαθητές, όσο και σε ενήλικες στα πλαίσια της δια βίου μάθησης σε πιλοτική εφαρμογή στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.).