Την Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου το πρωί ανακοινώνει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρογλου την πρόταση του για το νέο εξεταστικό σύστημα της χώρας. Όπως ανακοινώθηκε μόλις το πρωί της Δευτέρας θα παρουσιαστούν οι «μεταρρυθμίσεις για το Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

Αξίζει να σημειωθεί ότι πληροφορίες του «Βήματος» αναφέρουν ότι οι φιλόδοξες προσπάθειες για ένα νέο εξεταστικό σύστημα των τελευταίων μηνών καταλήγουν τελικά σε ένα νέο «μπάλωμα» του ταλαιπωρημένου νυν εξεταστικού συστήματος, το οποίο και κανένας υπουργός Παιδείας της τελευταίας δεκαετίας δεν κατάφερε να αντικαταστήσει. Πάντως, η πρόταση που σχεδιάζεται, αν και είναι πλέον χαμηλών «ντεσιμπέλ» παρέμβαση, ωστόσο αποτελεί ένα βατό, εύκολο επόμενο βήμα, ώστε να πέσουν οι «άνεμοι» στον χώρο της εκπαίδευσης και ενδεχομένως να ξεκινήσει μια σοβαρή και προσεκτική διακομματική συζήτηση για το θέμα χωρίς πίεση χρόνου.

Το σχέδιο του νυν υπουργού Παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου ωστόσο είναι έτοιμο και τα βασικά σημεία του, όπως τα περιέγραψαν στο «Βήμα» στελέχη του υπουργείου που είναι σε θέση να ξέρουν, είναι τα παρακάτω:

1. Προσπάθεια ενίσχυσης του κύρους του απολυτηρίου του σχολείου, που ως θέμα ξεκίνησε από την περίοδο που ήταν ακόμη υπουργός Παιδείας ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, στις πρώτες κυβερνήσεις του ΠαΣοΚ! Από τότε και μέχρι σήμερα κανένας δεν κατόρθωσε να κάνει το απολυτήριο του Λυκείου πραγματικά «ισχυρό» και σίγουρα όχι «εθνικό». Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του νυν υπουργού Παιδείας, οι εξετάσεις για το απολυτήριο στα λύκεια της χώρας δεν θα έχουν οργανωτικά καμία σχέση με τις πανελλαδικές εξετάσεις που θα ακολουθούν, όπως και σήμερα, τη διεξαγωγή τους. Ωστόσο, ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου που θα δίνουν σε κάθε μαθητή θα μετράει κατά ένα μικρό ποσοστό (όχι πάνω από 15%-20%) για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Για το νέο ενισχυμένο απολυτήριο που σχεδιάζεται θα δίνονται ενδοσχολικού τύπου εξετάσεις σε τέσσερα βασικά μαθήματα, οι οποίες θα διοργανώνονται σε επίπεδο Περιφέρειας της χώρας.

Θα προκύπτουν δηλαδή από την «ώσμωση» της εκπαιδευτικής κοινότητας της κάθε περιοχής. Ηδη από εφέτος το νέο σύστημα… άτυπα ξεκίνησε, καθώς στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ" τάξης του Λυκείου οι μαθητές εξετάστηκαν στα μαθήματα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (συνεξετάζονται σε τρίωρη εξέταση ως κλάδοι μαθήματος), Μαθηματικά, Ιστορία, Βιολογία. Στα συγκεκριμένα μαθήματα προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα μόνο στο πρώτο τετράμηνο. Ο βαθμός του απολυτηρίου σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο τριών βαθμών, αυτών του πρώτου τετραμήνου, του δεύτερου τετραμήνου και της απολυτήριας εξέτασης. Στα υπόλοιπα μαθήματα της τελευταίας τάξης του ΓΕΛ, πλην της Φυσικής Αγωγής, προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα και στο πρώτο και στο δεύτερο τετράμηνο. Ο βαθμός του απολυτηρίου σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο δύο βαθμών, αυτών του πρώτου και του δεύτερου τετραμήνου.

2. Η Γ" τάξη του Λυκείου (που ουσιαστικά αν τελικά προχωρήσει θα αφορά τους μαθητές που θα ξεκινήσουν εφέτος τη Β" τάξη της βαθμίδας) αναμορφώνεται πλήρως και μετατρέπεται σε ένα προπαρασκευαστικό έτος για την ανώτατη εκπαίδευση, για όσους φυσικά θέλουν να προχωρήσουν σε σπουδές, καθώς όποιος δεν θέλει θα μπορεί να πάρει απλώς το απολυτήριό του χωρίς να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις. Ετσι αυξάνονται οι ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας των κρίσιμων ανά επιστημονικό πεδίο μαθημάτων (των μαθημάτων δηλαδή που εξετάζονται πανελλαδικά), ενώ εντάσσονται στα σχολεία δράσεις συνεργασίας και εθελοντισμού.

3. Με «έξωση» απειλούνται από την εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας τα Λατινικά, καθώς είναι πιθανό να γίνουν δεκτές οι εισηγήσεις που έχει στη διάθεσή του ο υπουργός Παιδείας για να μην εξετάζονται πλέον για την εισαγωγή στα τμήματα του Α" Επιστημονικού Πεδίου (Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Νομικές, Ψυχολογίες), αλλά αντί αυτού κάποιο μάθημα των Κοινωνικών Επιστημών.

4. Οι πανελλαδικές εξετάσεις που θα ακολουθούν τις απολυτήριες στα σχολεία παραμένουν όπως είναι σήμερα, με τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, στο πρότυπο των παλαιών «Δεσμών» που αποτέλεσαν άλλωστε και το μακροβιότερο σύστημα στην ιστορία των διαγωνισμών εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Παραμένουν έτσι τα τέσσερα επιστημονικά πεδία στα οποία εξετάστηκαν εφέτος οι υποψήφιοι για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας (Ανθρωπιστικών Επιστημών, Θετικών Επιστημών, Επιστημών Υγείας και Επιστημών Πληροφορικής και Οικονομικών) και τα τέσσερα βασικά μαθήματα που εξετάστηκαν ανά πεδίο.

5. Δημιουργείται ζώνη «ελεύθερης πρόσβασης» των υποψηφίων για την ανώτατη εκπαίδευση, μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου. Αυτή θα αφορά τις σχολές και τα τμήματα «χαμηλής ζήτησης» της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας στα οποία μελλοντικά υποψήφιοι θα μπορούν να εγγράφονται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου τους. Φυσικά στην… απέναντι όχθη και στις περιζήτητες σχολές των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ θα υπάρχει κλειστός αριθμός «αρίστων» που θα επιλέγονται με την αυστηρή αξιολόγηση των πανελλαδικών εξετάσεων.