Το Atelier des Lumières (Εργαστήριο των Φώτων) είναι το πρώτο ψηφιακό μουσείο Καλών Τεχνών της γαλλικής πρωτεύουσας. Και ήδη από τον τίτλο του «παίζει» σε διπλό ταμπλό: από τη μια, η σύγχρονη τεχνολογία και, από την άλλη, η παραδοσιακή διάσταση που κουβαλάει η εκφραση Η Πόλη του Φωτός. Τοποθετημένο σ" ένα πρώην χυτήριο στο 11ο διαμέρισμα, λειτουργεί με τη διαχείριση του Culturespaces, ενός γαλλικού ιδρύματος μουσείων το οποίο ειδικεύεται στην έκθεση έργων μεγάλων διαστάσεων.
Πριν από λίγες εβδομάδες άνοιξε κι επίσημα τις πόρτες του για το κοινό με την έκθεση «La halle» στον κεντρικό του χώρο που είναι αφιερωμένη στον Γκούσταβ Κλιμτ και τον αιώνα της βιεννέζικης ζωγραφικής. Εδώ ο επισκέπτης θα βρει επίσης έργα του Εγκον Σίλε και του Φρίντριχ Στοβάσερ, περισσότερο γνωστού ως Χούντερβασερ. Στη μικρότερη αίθουσα, το Στούντιο όπως το ονομάζουν, φιλοξενούνται πίνακες νέων καλλιτεχνών που καταπιάνονται με την τεχνητή νοημοσύνη και τις ψηφιακές εγκαταστάσεις. Χρησιμοποιώντας οπτικά και ηχητικά εφέ οι δημιουργοί μεταμορφώνουν τους καμβάδες σε τρισδιάστατες ζωγραφικές. Το μέσο τους είναι 140 προτζέκτορες που γεμίζουν τους ύψους 10 μέτρων τοίχους των συνολικά 3.300 τετραγωνικών μέτρων του κτιρίου με σκιές και φώτα. Αυτές οι διαφορετικές εικόνες συνθέτουν ένα πανόραμα που κινείται στον χώρο. Η παρουσίαση ολοκληρώνεται με μουσικά κομμάτια γνωστών κλασικών συνθετών όπως Βάγκνερ, Σοπέν και Μπετόβεν. Ολα τους έχουν συρραφεί μέσω ενός ειδικού ηχητικού συστήματος με 50 ηχεία που ντύνουν με μελωδίες την εμπειρία της επίσκεψης στο μουσείο.
      
Η ΝΕΟΛΑΙΑ. Το μέγεθος των ψηφιακών εκθεμάτων και το εκτόπισμά τους πάνω στους τοίχους είναι σίγουρα το πιο εντυπωσιακό στοιχείο αυτής της φουτουριστικής έκθεσης που ενεργοποιεί σχεδόν όλες τις αισθήσεις των επισκεπτών. Ωστόσο, ο στόχος της φαίνεται πως είναι διττός και  ξεφεύγει αρκετά από τα τρικ του εντυπωσιασμού. Ο βασικός είναι φυσικά η προβολή των κομματιών της σύγχρονης τέχνης με ολόκληρο τον προβληματισμό που τα συνοδεύει. Παράλληλα βέβαια, το «La halle» χάρη στις καινούργιες τεχνολογίες που επιστρατεύει γίνεται πόλος έλξης για το νεανικό κοινό. Παίζοντας με το φως των έργων, ακόμα κι αν οι ίδιοι δεν το συνειδητοποιούν, εισέρχονται βήμα βήμα στο σύμπαν της σύγχρονης τέχνης μ" έναν σαφώς πιο ευχάριστο και διαδραστικό τρόπο.       
«Οι άνθρωποι δεν μαθαίνουν για τον πολιτισμό όπως στο παρελθόν. Οι πρακτικές εξελίσσονται και οι οργανισμοί που τον προσφέρουν πρέπει να συμβαδίζουν μ" αυτές. Το πάντρεμα της τέχνης και της ψηφιακής τεχνολογίας είναι κατά τη γνώμη μου το μέλλον της διάδοσης της τέχνης στις μελλοντικές γενιές», τονίζει στον «Guardian» ο Μπρούνο Μονιέ, πρόεδρος του Culturespaces.