Οι προσφορές των επώνυμων προϊόντων στα ράφια των σουπερμάρκετ φρέναραν τη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι των νοικοκυριών. Μάλιστα στο διάστημα 2013-2017 το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μειώθηκε από το 68% στο 55%.

Αυτό δείχνουν οι μετρήσεις των πωλήσεων των προϊόντων σουπερμάρκετ, όπου χρόνο με τον χρόνο με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας γίνονται λιγότερα στις επιλογές των καταναλωτών, όσο οι μεγάλες βιομηχανίες αλλά και οι αλυσίδες σουπερμάρκετ εντείνουν τον πόλεμο των προσφορών τους. Μάλιστα, ενδεικτικό είναι ότι παραμένει υψηλή η αφοσίωση των 2/3 των ελλήνων καταναλωτών στα επώνυμα προϊόντα λόγω και της σημαντικής εξοικονόμησης από τις προσφορές και όπως δείχνουν οι μετρήσεις, ενώ το 2016 το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αποτελούσε το 68% των επιλογών των καταναλωτών, το 2017 το ποσοστό αυτό μειώθηκε σε 55%, τάση που εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και το 2018.

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2017-2018, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 2.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα. Τα διαθέσιμα στοιχεία πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν μια συγκράτηση της διείσδυσής τους στην ελληνική αγορά ως ποσοστό επί του συνόλου των πωλήσεων, αν και πλέον αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του αγοραστικού κοινού. Παρ’ όλα αυτά υπολείπονται σημαντικά από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Nielsen, το μερίδιο σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο οργανωμένο λιανεμπόριο (καταστήματα άνω των 100 τ.μ.) ήταν το 2017 στο 25,3% από 25,9% που ήταν το 2016, όταν σε χώρες όπως η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο τα ποσοστά αυτά ξεπερνούν το 40%.

Παράγοντες του λιανεμπορίου τροφίμων θεωρούν ως βασική αιτία της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί το γεγονός ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών, περίπου 2 στους 3, θεωρεί καλύτερα ποιοτικά τα επώνυμα προϊόντα, ενώ έντονες προσφορές που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά τα κάνουν και δελεαστικά και ως προς την τιμή τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι πλέον οι έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό 57% δηλώνουν ότι προτιμούν περισσότερες προσφορές (π.χ. 1+1) –κάτι στο οποίο επενδύουν τα επώνυμα προϊόντα –παρά χαμηλές τιμές, στο οποίο έχουν πλεονέκτημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Αυτή η τάση θεωρείται δικαιολογημένη και σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ οι καταναλωτές δηλώνουν ότι εξοικονόμησαν το 2017 κατά μέσο όρο το 12% της αξίας των αγορών τους, δηλαδή 300 ευρώ τον χρόνο, από το σουπερμάρκετ μέσω προσφορών και εκπτωτικών ενεργειών στα επώνυμα προϊόντα. Μάλιστα, το 8% των καταναλωτών δηλώνει ότι η εξοικονόμηση που επιτυγχάνει φτάνει ακόμα και το 30%. Το αντίστοιχο ποσοστό μέσης εξοικονόμησης το 2016 ήταν στο 9,3%.

Ομως, παράλληλα με αυτά τα δεδομένα, η πλειοψηφία των καταναλωτών εξακολουθεί να αυξάνει τον αριθμό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που δοκιμάζει – επιλέγει, αν και με φθίνοντα ρυθμό. Το στοιχείο αυτό δείχνει ότι διαχρονικά, έστω και με αργά βήματα, αυξάνεται η διείσδυση των προϊόντων αυτών στα καλάθια των καταναλωτών, αλλά κυρίως ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω αύξησης αυτής της υπάρχουσας διείσδυσης κυρίως των φρέσκων προϊόντων.

Ο βαθμός διείσδυσης των προϊόντων PL αντικατοπτρίζεται στα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ από το γεγονός ότι 43% των καταναλωτών δηλώνουν ότι αποτελούν κύριο παράγοντα για να επιλέξουν μια αλυσίδα σουπερμάρκετ για τις αγορές τους. Επιπλέον οι 6 στους 10 καταναλωτές θεωρούν ότι η ποιοτική εικόνα των προϊόντων PL έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα της μακροχρόνιας επένδυσης των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σε συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς σε αυτή την κατηγορία προϊόντων.