Η φωτογραφία του 3χρονου Αϊλάν Κούρντι από το Κομπάνι της Συρίας που κείτονταν  νεκρός μπρούμυτα στην ακτή Αλικαρνασσού, επιλέχθηκε ως εκείνη με τη μεγαλύτερη επίδραση τα τελευταία χρόνια σε μια έρευνα μεταξύ ανθρωπιστικών οργανώσεων που διενήργησε το Thomson Reuters Foundation, καθώς έδωσε ένα ανθρώπινο πρόσωπο στην προσφυγική κρίση που κατέκλυσε την Ευρώπη το 2015, προκαλώντας έντονη δημόσια διαμάχη η οποία εξακολουθεί να διαμορφώνει τις πολιτικές στην ήπειρο.

Εκπρόσωποι τεσσάρων φιλανθρωπικών οργανώσεων κατέταξαν τη φωτογραφία αυτή,  πρώτη σε μια έρευνα η οποία ζητούσε από οργανώσεις αρωγής να κατατάξουν τις πέντε φωτογραφίες με τη μεγαλύτερη δύναμη που συνδέονται με ένα ανθρωπιστικό ζήτημα, ενώ πολλές άλλες την είχαν ανάμεσα στις πρώτες πέντε.

«Οι ερευνητές έχουν καταδείξει πως η φωτογραφία «μοιράστηκε» εκατομμύρια φορές στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, και στον απόηχό της, οι άνθρωποι ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν τον όρο “πρόσφυγας” αντί “μετανάστης”», δήλωσε ο διευθυντής επικοινωνιών της Oxfam, Μάθιου Σέρινγκτον.

«Ηταν μια σπάνια στιγμή ηθικής κατακραυγής και ενσυναίσθησης που απαιτούσε μια απάντηση» δήλωσε μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Thomson Reuters Foundation.

Ο Μάθιου Σάλτμαρς της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR), που θεώρησε πως η φωτογραφία ήταν πολύ θλιβερή για να τη δημοσιεύσει τότε, είπε πως προκάλεσε «τεράστια αλλαγή» στη δημόσια στάση απέναντι στους μετανάστες που έρχονται στην Ευρώπη.

Ενίσχυσε επίσης τη χρηματοδότηση φιλανθρωπικών οργανώσεων καθώς έγινε «viral» στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και προκάλεσε ένα «ωστικό κύμα» σε όλο τον κόσμο, δήλωσε εκπρόσωπος της UNHCR, μιας από τις δέκα οργανώσεις που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα.

Η έρευνα διενεργήθηκε μετά τη φωτογραφία ενός μικρού παιδιού από την Ονδούρα που κλαίει στα σύνορα των ΗΠΑ η οποία κατέκλυσε τους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης τον περασμένο μήνα, αυξάνοντας την πλημμυρίδα της κατακραυγής και οδηγώντας τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να υπαναχωρήσει από μια πολιτική χωρισμού των οικογενειών των μεταναστών.

Η φωτογραφία του Ομράν Ντακνίς, ενός ματωμένου παιδιού μέσα στη σκόνη που κάθεται σαστισμένο σε ασθενοφόρο στο Χαλέπι κατατάσσεται επίσης ψηλά από οργανώσεις αρωγής.

«Ο πόλεμος στη Συρία μαίνεται για πολύ καιρό, υπήρχε η αίσθηση πως το κοινό στο Ηνωμένο Βασίλειο είχε γίνει απρόσβλητο στις ιστορίες του τι συνέβαινε επί του πεδίου» δήλωσε η Χάνα Ρίτσαρντς της CARE International UK.

«Η φωτογραφία έδωσε στον πόλεμο ένα ανθρώπινο πρόσωπο, διαπέρασε όλες τις λέξεις που είχαν γραφτεί για τη δυστυχία και έκανε τον κόσμο να το αισθανθεί ως κάτι πραγματικό».

Η Τζεμίλαχ Μάλμουντ, βοηθός γενική γραμματέας συντεταιρισμών στη Διεθνή Ομοσπονδία του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου (IFRC), δήλωσε πως και οι δύο φωτογραφίες βοήθησαν να γίνει πιο ανθρωπιστική η συζήτηση για τη μετανάστευση. Ομως η πρώτη επιλογή της ήταν μια φωτογραφία εθελοντών στη Λιβερία κατά τη διάρκεια της κρίσης με τον ιό Εμπολα, φορώντας μπλε ποδιές και κίτρινα γάντια, να ενώνουν τα χέρια σε μια προσευχή.

Ορισμένες φιλανθρωπικές οργανώσεις δήλωσαν πως ειδικά κάποιες φωτογραφίες είχαν μια μετρήσιμη επίδραση στην οικονομική υποστήριξη.

Ενα μαυρόασπρο κοντινό πλάνο λήψης ενός αγοριού Ροχίνγκια που είχε σκαρφαλώσει σε ένα φορτηγό το οποίο μετέφερε βοήθεια στο Μπανγκλαντές ήταν η πρώτη επιλογή της μπανγκλαντεσιανής οργάνωσης αρωγής BRAC, η οποία είπε πως είχε τεράστια επίδραση στην κοινή γνώμη μέσα σε μία νύχτα. 

«Σχεδόν αμέσως, είδαμε ένα άλμα στο δημόσιο ενδιαφέρον, στην οικονομική υποστήριξη, στις πρωτοβουλίες από τη βάση και στις συμμετοχικές εκστρατείες», δήλωσε ο Σαράντ Αγκαρβάλ, αντιπρόεδρος της BRAC USA.

Η Catholic Relief Service (CRS) ανέδειξε μια φωτογραφία που δείχνει κορίτσια Γιαζίντι να ποζάρουν με αστραφτερά φορέματα στην ιρακινή πόλη Αρμπίλ αφού διέφυγαν από μαχητές του Ισλαμικού Κράτους και έγινε «viral» καθώς ήταν η πρώτη φωτογραφία που «τουίταρε» ο πάπας Φραγκίσκος.

«Τους επόμενους έξι μήνες μετά το τουίτ του, η CRS έλαβε δωρεές από πάνω από 7.000 ιδιώτες δωρητές που έφθασαν συνολικά τα 3,3 εκατομμύρια δολάρια» δήλωσε η διευθύντρια επικοινωνιών Κιμ Πόζνιακ.

Παλαιότερες φωτογραφίες τράβηξαν επίσης την προσοχή, με την Islamic Relief USA να αναδεικνύει το πορτρέτο από τον Στιβ Μακάρι της Σαρμπάτ Γκούλα, του «κοριτσιού του Αφγανιστάν» με τα πράσινα μάτια, που έγινε εξώφυλλο του National Geographic το 1985.

«Είναι δικαίως μια εμβληματική φωτογραφία επειδή αν και δείχνει τη δυστυχία, αποτυπώνει μια κλασική ομορφιά την οποία η δυστυχία δεν μπορεί να καταστρέψει πλήρως» δήλωσε ο εκπρόσωπος Σαϊέντ Χασάν.

Παρά τη δύναμη μιας φωτογραφίας που ραγίζει την καρδιά, οι θετικές φωτογραφίες μπορούν επίσης να προκαλέσουν αλλαγή, επισήμανε το Danish Refugee Council.

Η φωτογραφία της Ολυμπιακής Ομάδας Προσφύγων του 2016 δείχνει χαμογελαστά πρόσωπα αθλητών που αγωνίστηκαν με την ίδια ομάδα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο ντε Ζανέιρο να ανεμίζουν λευκές σημαίες.
«Ηταν ένας ισχυρός τρόπος για να υπενθυμίσει σε όλους μας πως οι πρόσφυγες είναι άνθρωποι με προσόντα, ταλέντα, φιλοδοξίες» δήλωσε ο γενικός γραμματέας της οργάνωσης Κρίστιαν Φρίις Μπαχ. «Οτι δεν θα έπρεπε κυρίως να τυγχάνουν μεταχείρισης ως θύματα, αλλά ως ανθρώπινα πλάσματα σαν εμάς που έχουν στερηθεί το δικαίωμά τους σε μια ασφαλή και αξιοπρεπή ζωή.»