Μέχρι το Φθινόπωρο αναμένεται να ξεκινήσει το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο για την κατασκευή της σιδηροδρομικής σήραγγας των Σεπολίων.

Πρόκειται για ένα «ολυμπιακό έργο», του οποίου η κατασκευή θα ξεκινήσει 14 χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες (!), με στόχο τη μερική υπογειοποίηση της γραμμής του ΟΣΕ στην περιοχή των Σεπολίων.

Η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία ΙΝΤΡΑΚΑΤ, αναμένεται να υπογραφεί τον επόμενο μήνα. Αυτές τις ημέρες πρόκειται να λάβει την απαραίτητη έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, στη συνέχεια θα κυρωθεί από τη Βουλή, για να φτάσει στο τέλος Ιουλίου, όπως εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστος Διονέλης, να υπογραφεί η σύμβαση. Ανάδοχος του έργου, αρχικού προϋπολογισμού ύψους 122 εκατ. ευρώ, είναι η ΙΝΤΡΑΚΑΤ με ποσοστό έκπτωσης 45,71% (66,58 εκατ. ευρώ η τελική προσφορά).
Η κατασκευαστική διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 52 μήνες (4,5 χρόνια) πράγμα που σημαίνει ότι η ολοκλήρωση και απόδοσή του σε λειτουργία εκτιμάται αρχικά για το 2023. Ωσατόσο, η συνολική διάρκεια του έργου (με την συντήρηση) είναι 88 μήνες.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα έργο που θα αλλάξει την όψη της ευρύτερης περιοχής από την Αττική μέχρι τα Σεπόλια, καθώς με την κατασκευή της σήραγγας οι σημερινές γραμμές και οι επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις θα μετατραπούν σε χώρους πρασίνου και αναψυχής.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο σε μήκος 3,1 χλμ. θα είναι επιφανειακό, παρόλο που διασχίζει μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη περιοχή.Υπάρχουν πολλές ισόπεδες διαβάσεις και αυτή είναι η βασική αιτία για τα συχνά ατυχήματα.
Η σιδηροδρομική σήραγγα Σεπολίων θα έχει μήκος 1.440 μέτρα, ενώ στην επιφάνειά της προβλέπεται να διαμορφωθούν πάρκο και χώροι παιχνιδιού.

Το υπόλοιπο τμήμα θα κατασκευαστεί σε όρυγμα, γιατί η γραμμή συναντά τον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ και κυρίως τη γραμμή του μετρό, που δεν επιτρέπουν την πλήρη υπογειοποίηση. Θα υπάρχει, όμως, περίφραξη και οι πεζοί θα εξυπηρετούνται από πεζογέφυρες. Για την κίνηση των οχημάτων θα γίνουν κυκλοφοριακές μελέτες και θα ακολουθούν εναλλακτικές διαδρομές.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται να κατασκευαστεί τετραπλή γραμμή, η οποία, σε συνδυασμό με το έτοιμο τμήμα από τις Τρεις Γέφυρες έως τις Αχαρνές, θα επιτρέψει την πύκνωση των δρομολογίων του προαστιακού, που θα εξυπηρετεί μεγάλες περιοχές του δυτικού λεκανοπεδίου.
Η υπογειοποίηση θα γίνει και σε άλλα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου που διέρχεται από πυκνοδομημένες περιοχές. Στις υπόλοιπες θα εφαρμοστούν μέτρα που θα διευκολύνουν και τα δύο μεταφορικά μέσα.
Υπολογίζεται ότι σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας οι ισόπεδες διαβάσεις ξεπερνούν τις 1.800, από τις οποίες περίπου οι μισές βρίσκονται σε τμήματα που δεν λειτουργούν.
Στο ενεργό δίκτυο υπάρχουν 500 διαβάσεις στις οποίες λειτουργούν αυτόματα συστήματα ειδοποίησης με μπάρες που ρυθμίζουν την κίνηση των οχημάτων, ενώ άλλες 42 φυλάσσονται από προσωπικό του ΟΣΕ.
Περίπου 300 είναι αφύλακτες. Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο σε αυτά τα σημεία καταγράφονται κατά μέσο όρο 30 ατυχήματα, με 12 νεκρούς και 16 τραυματίες.
Υψηλό είναι και το κόστος φύλαξης, περίπου 6 εκατ. ευρώ τον χρόνο, το 10% των κονδυλίων που διαθέτει ο ΟΣΕ για τη συντήρηση του δικτύου!

Η ταυτότητα του έργου

Το αντικείμενο του έργου αφορά την κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου μήκους 2,36 χλμ, εκ των οποίων τα 1,91 χλμ. υποβαθμισμένου / υπογειοποιημένου. Θα ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη (ΧΘ 10+821) και θα καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+181) στην περιοχή των Σεπολίων, όπου θα συναντά τον πρόσφατα κατασκευασμένο και σε λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.

Η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή θα κατασκευαστεί σταδιακά επί της υφιστάμενης ζώνης κυκλοφορίας – πρώτα ο Δυτικός διάδρομος και κατόπιν ο Ανατολικός.
Συνοπτικά στο αντικείμενο του δημοπρατούμενου έργου συμπεριλαμβάνονται:
* Το τεχνικό υπογειοποίησης – τεχνικό Cover & Cut (top-down) αποτελούμενο από 47 επιμέρους τεχνικά που κατασκευάζονται σε δύο φάσεις (Δυτικός – Ανατολικός Διάδρομος).
* Tα προσωρινά υδραυλικά έργα.
* Τα μόνιμα υδραυλικά έργα (αποχέτευσης-αποστράγγισης σήραγγας, υπερχειλιστές παντοροϊκού δικτύου και δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων).
* Οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις του υπόγειου τεχνικού και των αντλιοστασίων ακαθάρτων για την αποχέτευση -αποστράγγιση ομβρίων της σήραγγας.
* Τα κτίρια εξυπηρέτησης (Η/Μ εγκαταστάσεις).
* Η κατασκευή των δύο νέων άνω διαβάσεων πεζών.
* Η κατασκευή της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής.
* Η αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου.
* Τα έργα πρασίνου και η αποκατάσταση τοπίου.