Δύο ξεχωριστά κείμενα δεσμεύσεων θα κληθεί να προσυπογράψει εντός Ιουλίου η ελληνική κυβέρνηση. Η Γερμανία προκειμένου να συναινέσει στην όποια ελάφρυνση χρέους φέρεται αποφασισμένη να επιβάλλει ελέγχους ανά πενταετία και για 20 χρόνια στην τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων που θα συνοδεύουν το λεγόμενο γαλλικό κλειδί. Σε μια συμβιβαστική πρόταση η Κομισιόν έχει βάλει στο τραπέζι προκαταβολικό κλείδωμα των μελλοντικών παρεμβάσεων ώστε να είναι εφικτή η εκπόνηση Ανάλυσης Βιωσιμότητας Χρέους με συγκεκριμένες σταθερές και ακύρωσή τους, κατά περίπτωση, εάν από τον έλεγχο προκύπτει ότι δεν τηρήθηκαν τα συμφωνημένα. Αυτό το πακέτο δεσμεύσεων θα βρίσκεται σε αποκλειστική συνάρτηση με την ελάφρυνση χρέους. Δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί ποιος θα ελέγχει την τήρηση των συμφωνηθέντων και εάν θα έχει ενεργό συμμετοχή στην επιτήρηση το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ. Σε ένα δεύτερο επίπεδο επιτήρησης, άμεσης εφαρμογής, εντός Ιουλίου αναμένεται η έκδοση απόφασης από την Κομισιόν αναφορικά με το είδος, τη διάρκεια και τον τρόπο εφαρμογής της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας. Σε αυτή την απόφαση αναμένεται πως θα εμπεριέχονται οι πρόσθετες δεσμεύσεις οι οποίες αποτυπώθηκαν κατά την επικαιροποίηση του Μνημονίου, όπως για παράδειγμα ότι το κονδύλι μισθοδοσίας στο Δημόσιο θα παραμείνει σταθερό ως ποσοστό του ΑΕΠ στα επίπεδα του 2018 έως και το 2022, ότι το πλήθος των συμβασιούχων του Δημοσίου δεν θα αυξηθεί επίσης έως και το 2022, ότι το Κτηματολόγιο θα ολοκληρωθεί το 2021 και οι αποκρατικοποιήσεις θα φέρουν έσοδα 1 δισ. ευρώ το 2019.
Η πολιτική συμφωνία τόσο για το χρέος όσο και για την ενισχυμένη εποπτεία επιδιώκεται να κλειδώσει στις 21 Ιουνίου, αν και η Γερμανία δεν αποκλείεται να παίξει καθυστερήσεις. Ηδη ο γερμανός υπουργός Οικονομικών Ολαφ Σολτς έχει παραπέμψει στο τέλος Ιουνίου τις αποφάσεις του Βερολίνου επί του χρέους, ενώ από τις δηλώσεις του εκπροσώπου της κοινοβουλευτικής ομάδας CDU/CSU Eckhardt Rehberg (στους «Financial Times») προκύπτει ότι το κόμμα της Μέρκελ δεν επιμένει πλέον στη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα. «Με την επιμονή του ΔΝΤ για ευρείας κλίμακας ελάφρυνση για την Ελλάδα – μιλούν για τριψήφιο αριθμό – έχω πρόβλημα» δήλωσε στην εφημερίδα.

ΤΟ WASHINGTON GROUP. Στον Καναδά σήμερα, το Washington Group με τη συμμετοχή της Κριστίν Λαγκάρντ θα επιχειρήσει να λύσει τον γόρδιο δεσμό Βερολίνου – ΔΝΤ. Πιθανότατα, κόβοντάς τον. Το Ταμείο με τα σημερινά δεδομένα δεν θα ενεργοποιήσει το πρόγραμμά του για την Ελλάδα, αλλά θα έχει ενεργό συμμετοχή στη μεταμνημονιακή επιτήρηση. Ανατροπές – ποτέ – δεν αποκλείονται, δεδομένου ότι έχει υπάρξει σύγκλιση στη διάρκεια των επεκτάσεων των δανείων του EFSF, από την τριετία στην οποία επέμενε το Βερολίνο, στα 5-6 χρόνια, σύμφωνα με πληροφορίες, με περιθώριο περαιτέρω βελτίωσης, όπως εκτιμούν ορισμένες πηγές.
Τις επεκτάσεις αυτές αλλά και τα υπόλοιπα μέτρα, εμπροσθοβαρή και σε βάθος 20ετίας, θα τα «πληρώσει» η Ελλάδα σε όρους δεσμεύσεων μη αναστροφής ψηφισμένων μεταρρυθμίσεων, συνέχισης των διαρθρωτικών αλλαγών και απόλυτου σεβασμού των δημοσιονομικών στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% έως το 2022 και 2% έως και το 2060.
Ενα σκέλος της διευθέτησης χρέους, σύμφωνα με καλά πληροφορημένη πηγή, αφορά τη διάθεση 1 δισ. ευρώ τον χρόνο έως και το 2022 από τα κέρδη τα οποία αποκτούν οι κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης και η ΕΚΤ εξαιτίας της διακράτησης ελληνικών ομολόγων (ANFAs και SMPs).

ΤΑ ΔΑΝΕΙΑ ΤΟΥ EFSF. Ενα δεύτερο πακέτο παρεμβάσεων αφορά τις επιμηκύνσεις των δανείων του EFSF με ενδεχόμενο πλαφόν 2% στα επιτόκια δανείων διάσωσης στην Αθήνα, ενώ το τρίτο σκέλος των παρεμβάσεων συνδέεται με το λεγόμενο γαλλικό κλειδί, επί του οποίου το Βερολίνο εμφανίζεται ιδιαιτέρως αυστηρό. Στην αρχική εκδοχή της γαλλικής πρότασης, ο μηχανισμός προέβλεπε ότι ανάλογα με τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα πάγωναν, θα πληρώνονταν κανονικά ή μερικώς οι υποχρεώσεις της χώρας προς τον επίσημο τομέα. Η Γερμανία είχε εξαρχής βάλει βέτο ώστε σε περίπτωση χαμηλότερης ανάπτυξης να μην επιτρέπεται αυτόματα στην Ελλάδα να μειώσει τις πληρωμές για την εξυπηρέτηση του χρέους, ενώ επιδιώκει και ρήτρα ακύρωσης της συμφωνίας διευθέτησης εάν οι όροι της δεν τηρούνται από την εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση. Πέρα λοιπόν από τους τριμηνιαίους ελέγχους τους οποίους έχει ήδη προαναγγείλει ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, σκιαγραφείται και ένα ακόμα πλαίσιο ελέγχων συνυφασμένων αποκλειστικά με τη διευθέτηση του χρέους.
«Η Ελλάδα θα ενισχυθεί με έναν πακτωλό κεφαλαίων τα επόμενα χρόνια μέσω των παρεμβάσεων για το χρέος, είναι εύλογο λοιπόν να ζητούνται δεσμεύσεις» αναφέρει ευρωπαϊκή πηγή, τονίζοντας με νόημα ότι στο εσωτερικό πολιτικό προσκήνιο θα πρέπει να υπάρξει «συνεννόηση» και χαμήλωμα των επικοινωνιακών τόνων. Το νέο τοπίο, κατά την εκτίμησή της, δεν θα είναι ούτε άσπρο (ελευθερωθήκαμε από τα δεσμά των Μνημονίων) ούτε μαύρο (νέο Μνημόνιο), αλλά η Ελλάδα θα πρέπει να αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, η τήρηση των οποίων θα ελέγχεται. Στο νέο τοπίο διαφαίνεται ήδη αυτό το οποίο είχε προαναγγείλει πέρυσι το καλοκαίρι ευρωπαίος αξιωματούχος, ο οποίος είχε κάνει λόγο για «υβριδικό Μνημόνιο» με άλλο όνομα. Ανοιχτό είναι άλλωστε το ενδεχόμενο και μιας υβριδικής προληπτικής γραμμής πίστωσης.