Σε άλλες εποχές θα θεωρούνταν αδιανόητο. Οι Βραζιλιάνοι έχουν χάσει τον ενθουσιασμό τους για το Παγκόσμιο Κύπελλο που κάνει σέντρα σε δύο εβδομάδες.
Πρόκειται για μια παραδοξότητα καθώς η αναγεννημένη Σελεσάο δείχνει ικανή να κατακτήσει τον έκτο της τίτλο στα ρωσικά γήπεδα.
Σύμφωνα με την εταιρεία δημοσκοπήσεων Parana Institute, το 66% των Βραζιλιάνων ενδιαφέρεται λίγο ή καθόλου για τη διοργάνωση, ενώ το 14,5% δεν ξέρει πού θα διεξαχθεί φέτος το Παγκόσμιο Κύπελλο.
«Δεν υπάρχει ενθουσιασμός όπως παλιότερα» λέει ο οδηγός Σεραφείμ Φερνάντες και κατηγορεί ως υπεύθυνη την οικονομική κρίση. «Ο κόσμος υποφέρει» λέει.
Η Βραζιλία έζησε έντονα το προηγούμενο Μουντιάλ που φιλοξένησε στα γήπεδά της για έναν μήνα. Οι καλλιτέχνες του δρόμου είχαν επιδοθεί σε έναν άνευ προηγουμένου ανταγωνισμό για το καλύτερο γκραφίτι που θα συμβόλιζε τη Σελεσάο και το Παγκόσμιο Κύπελλο και σε κάθε γωνιά των πόλεων αντιλαμβανόσουν τον πυρετό του ποδοσφαίρου.
Η διαφορά φέτος σε σχέση με το 2014 είναι αισθητή. Ακόμα και το παραδοσιακό πάρτι του Ρίο ντε Ζανέιρο, που είναι αφιερωμένο στο Παγκόσμιο Κύπελλο και διεξάγεται εδώ και 40 χρόνια, το γνωστό Αλζιράο, κινδυνεύει να αναβληθεί λόγω έλλειψης χρημάτων. Η βασική χορηγός, η εταιρεία Ambev, αποσύρθηκε, αναγκάζοντας τους διοργανωτές να αποδυθούν σε έναν αγώνα δρόμου για να μην αναβληθεί το πάρτι.
Τα εμπορικά καταστήματα που κάποτε τέτοια εποχή γέμιζαν με φανέλες και σημαίες της Βραζιλίας, περιμένοντας τους πελάτες, τώρα είναι σχεδόν άδεια. Ο ιδιοκτήτης ενός τέτοιου καταστήματος, ο Πάουλο Σάντος Σίλβα, δηλώνει πως είναι «συνετός» για να μην του μείνουν απούλητες χιλιάδες φανέλες και σημαίες. «Πριν μπορούσες να παραγγείλεις 5.000 φανέλες γνωρίζοντας πως θα τις πουλήσεις. Τώρα δεν μπορείς να πάρεις τέτοιο ρίσκο και αγοράζεις 100. Τις πουλάς και αγοράζεις άλλες 100 και αν κάνει νίκη η ομάδα αγοράζεις 200» λέει ο βραζιλιάνος καταστηματάρχης.
Πολιτικοί λόγοι
Ο Σίλβα πιστεύει πως η αδιαφορία των Βραζιλιάνων για το Μουντιάλ δεν οφείλεται μόνο στην οικονομική κρίση, αλλά και στην ιστορική ήττα με 7-1 της Σελεσάο από τη Γερμανία.
Κατά μία άλλη εκδοχή, η πτώση της δημοτικότητας του Μουντιάλ έχει σχέση με την πολιτική.
Ο αριστερός πολιτικός Πάουλο Πιμέντα υποστηρίζει πως οι Βραζιλιάνοι που διαδήλωναν κατά της αριστερής προέδρου Ντίλμα Ρουσέφ το 2015 και το 2016, φορώντας τις κίτρινες φανέλες της Σελεσάο, αμαύρωσαν τα εθνικά χρώματα. «Αυτοί που σχεδίασαν το πραξικόπημα πήραν ακόμα και τη χαρά των Βραζιλιάνων για το ποδόσφαιρο. Η φανέλα της ομάδας έγινε σύμβολο ντροπής» σχολίασε σε tweet. «Συγκυριακή» χαρακτηρίζει τη συμπεριφορά των Βραζιλιάνων ο τηλεσχολιαστής του SporTV Λέντιο Καρμόνα και προβλέπει πως όταν ξεκινήσει το Παγκόσμιο Κύπελλο, ο ενθουσιασμός των Βραζιλιάνων θα επιστρέψει.
Ο δημοσιογράφος Μπρεϊλέρ Πιρές της βραζιλιάνικης έκδοσης της «Ελ Παΐς» προσεγγίζει από διαφορετική γωνία την αδιαφορία των φιλάθλων για τη Σελεσάο.
Ουσιαστικά κατηγορεί την ομάδα και τους επικεφαλής της για ελιτίστικη συμπεριφορά που την απομακρύνει από τον κόσμο. Σε μια χώρα που βρίσκεται σε οικονομική ύφεση, οι διεθνείς Βραζιλιάνοι μετακινούνται από τη βάση τους στην Τερεσέπολις με ελικόπτερα.
Κατά τη διάρκεια των λίγων ημερών προετοιμασίας τους στο Γκράνζα Κομαρί έκαναν μόνο μία φορά ανοιχτή προπόνηση. Για να παρακολουθήσουν τους αγαπημένους τους παίκτες πολλά παιδιά χρειάστηκε να περιμένουν ώρες στην ουρά για να πάρουν το password. Σε πολλούς αγώνες των προκριματικών τα γήπεδα ήταν μισοάδεια λόγω των υψηλών τιμών των εισιτηρίων.
Ο Πιρές σημειώνει πως για την αγορά ενός εισιτηρίου θα πρέπει ένας μισθωτός να δώσει το ένα τρίτο του μισθού του.
Ιδιαίτερα αρνητικό θεωρεί ο Πιρές και το γεγονός πως από τους 23 κληθέντες, μόνο τρεις παίκτες, οι Κάσιο, Φάγκνερ και Ζερομέλ, αγωνίζονται σε βραζιλιάνικες ομάδες.
«Συνηθίζουμε να βλέπουμε την Εθνική και τα ταλέντα μας στην τηλεόραση. Τα συμφέροντα των χορηγών και οι επιχειρηματικές συμφωνίες φωνάζουν πιο δυνατά. Τα μόνα φιλικά παιχνίδια πριν από το Μουντιάλ εναντίον της Αυστρίας και της Κροατίας προωθήθηκαν στο εξωτερικό από την Pitch International, μια εταιρεία που ερευνάται από τις αμερικανικές Αρχές για εμπλοκή της στο σκάνδαλο της FIFA».

ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ
Πιο πιστοί στη Σελεσάο οι πιο νεαροί φίλαθλοι

Το 75% των Βραζιλιάνων δηλώνει πως θα παρακολουθήσει αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Δημοσκόπηση του portal Tiendeo.com.br αποκαλύπτει τις διαφορές στις γενεές των Βραζιλιάνων στον τρόπο που αντιμετωπίζουν το ποδόσφαιρο.

Οι νεαροί 18-25 ετών σε ποσοστό 40% και οι μεγαλύτεροι 26-35 ετών σε ποσοστό 55% είναι οι πιο πιστοί υποστηρικτές της Σελεσάο.
Οι μεγαλύτεροι 36-45 ετών σε ποσοστό 37% και οι 46-55 ετών σε ποσοστό 49% ενδιαφέρονται για το σύνολο της διοργάνωσης. Στις πιο πάνω ηλικίες δηλώνουν πως θα παρακολουθήσουν τα σημαντικότερα παιχνίδια.   
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης για τις συνήθειες των Βραζιλιάνων όταν παρακολουθούν τους αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου.
Το 71% των φίλων του Μουντιάλ θα δει τους αγώνες στο σπίτι του, με την οικογένεια να αποτελεί την καλύτερη συντροφιά (64%) και τον καναπέ το καλύτερο μέρος (73%).
Οσοι πάντως προτιμήσουν να βγουν έξω, υπάρχει η επιλογή του σινεμά. Η Cinemak Network θα ανοίξει τις αίθουσες στα 83 συγκροτήματα που έχει σε όλη τη χώρα για να μεταδώσει τους τρεις αγώνες της Βραζιλίας στην πρώτη φάση και τον τελικό.
Πίτσα και μπίρα
Δεν αποτελεί μυστικό πως το γρήγορο φαγητό κάνει θραύση και στη Βραζιλία. Κάθε Βραζιλιάνος θα καταναλώσει στη διάρκεια του Μουντιάλ από 38 κομμάτια πίτσα, εκτοξεύοντας τον συνολικό αριθμό στα 552 εκατομμύρια κομμάτια πίτσα. Τα σνακ επίσης θα πρωταγωνιστήσουν, καθώς υπολογίζεται πως κάθε Βραζιλιάνος θα καταναλώσει 14 πακέτα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό στο 1,5 δισεκατομμύριο.
Τεράστια θα είναι επίσης η κατανάλωση σε μπίρες. Η έρευνα του Tiendeo αναφέρει πως για κάθε Βραζιλιάνο αντιστοιχούν 58 κουτάκια μπίρας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό που θα καταναλωθούν στα 9 δισεκατομμύρια κουτιά.