Γκάζι στις αυξήσεις των τιμών των υγρών καυσίμων πάτησε το τελευταίο 20ήμερο το κύκλωμα του πετρελαίου, με τα φαινόμενα κερδοσκοπίας να φουντώνουν.
Το αποτέλεσμα είναι σε αυτό το μικρό διάστημα η αμόλυβδη βενζίνη να έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο 5 λεπτά το λίτρο, στέλνοντας στις 20 Μαΐου την πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης στα 1,63 ευρώ το λίτρο. Την 1η του μήνα ήταν στα 1,58 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί πως από την 1η Μαρτίου έως και τις 20 του μήνα, οπότε και ξεκινούν οι ανατιμητικές τάσεις στην εγχώρια αγορά, η βενζίνη έχει ακριβύνει 10,3 λεπτά το λίτρο. Δηλαδή στην περίοδο των 80 ημερών η μισή επιβάρυνση έχει καταγραφεί τις τελευταίες 20 ημέρες.
Οι διεθνείς τιμές. Οι ανατιμήσεις επιταχύνθηκαν από την 1η του μήνα εξαιτίας της ραγδαίας ανόδου των διεθνών τιμών του αργού αλλά και της υποχώρησης της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου. Το Μπρεντ την 1η Μαΐου ήταν στα 73,13 δολάρια, ενώ χθες βρισκόταν κοντά στα 79 δολάρια το βαρέλι.
Πτωτική ήταν και η πορεία του ευρώ έναντι του δολαρίου. Η ισοτιμία ήταν στα 1,17518 από 1,19573 ευρώ.
Η αναστάτωση στις αγορές του μαύρου χρυσού οφείλεται στις απειλούμενες κυρώσεις των ΗΠΑ έναντι του Ιράν, ανακοινώνοντας προ εβδομάδων την αποχώρηση από τη διεθνή συμφωνία. Επιπλέον, η στάση των κρατών – μελών του ΟΠΕΚ να μην αυξήσουν την παραγωγή πετρελαίου επιτείνει την ανησυχία στις αγορές.
Η άνοδος των υγρών καυσίμων στην ελληνική αγορά προκαλεί μεγάλη επιβάρυνση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς καθώς και στις δαπάνες των επιχειρήσεων. Εκείνες που πλήττονται περισσότερο είναι του κλάδου των μεταφορών αλλά και όσες χρησιμοποιούν πρώτες ύλες από πετρέλαιο.
Το ενδεχόμενο διατήρησης των ανατιμητικών τάσεων προκαλεί προβληματισμούς και στην ελληνική οικονομία, ιδίως σε μια περίοδο κατά την οποία επιδιώκεται η επιστροφή στους αναπτυξιακούς ρυθμούς.
Το πρόβλημα από τις αυξήσεις των τιμών των υγρών καυσίμων είναι οξύτερο στην ελληνική αγορά λόγω της ιδιαιτερότητας που παρουσιάζει η διάρθρωση της αγοράς. Στρεβλώσεις που παραμένουν εδώ και χρόνια, όπως ο περιορισμένος ανταγωνισμός σε νησιά και άλλες περιφερειακές πόλεις, σε συνδυασμό με τις χαμηλές καταναλώσεις, έχουν ως αποτέλεσμα τη διατήρηση των τιμών σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 1,85 ευρώ ανά λίτρο, με τις πραγματικές τιμές σε νησιά να αγγίζουν ακόμη και τα 2 ευρώ το λίτρο. Στα Δωδεκάνησα επίσης η βενζίνη βρίσκεται στα 1,768 ευρώ το λίτρο, στη Σάμο είναι στα 1,743 ευρώ, στην Ευρυτανία 1,724 ευρώ, στο  Λασίθι 1,702 ευρώ το λίτρο κ.ο.κ. Το λεγόμενο «καπέλο» σε σχέση με τη μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης είναι στα 22 λεπτά το λίτρο.
Ενα από τα τεράστια προβλήματα που επίσης απασχολεί την αγορά των πετρελαιοειδών είναι και η υπερφορολόγηση των καυσίμων, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να φιγουράρει μόνιμα στις τρεις ακριβότερες χώρες της ΕΕ.
Είναι ενδεικτική η πρόσφατη παρέμβαση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων αναφορικά με τις τελευταίες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων σε συνδυασμό και με τον υψηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
«Φταίνε οι φόροι». Οπως τονίζει σχετικά η ΠΟΠΕΚ, «η αύξηση αυτή των τιμών του αργού πετρελαίου επηρεάζει αναλογικά τη διαμόρφωση των τιμών λιανικής σε όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ» λένε οι βενζινοπώλες, για να προσθέσουν: «Στην Ελλάδα όμως ο βασικός παράγοντας των υψηλών τιμών έχει σχέση με την υψηλή φορολόγηση των καυσίμων (ΕΦΚ και ΦΠΑ), όταν π.χ. σε ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης οι φόροι είναι περίπου 0,94 ευρώ».
Κι επισημαίνουν αναφορικά με τις επιπτώσεις της υπερφορολόγησης των καυσίμων: «Η Ελλάδα είναι χώρα με πολύ υψηλό ΕΦΚ και ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή προϊόντα, στο σύνολο των χωρών της ΕΕ. Από την 1η Ιανουαρίου του 2017, μετά τις νομοθετημένες αυξήσεις του ΕΦΚ στα καύσιμα, η Ελλάδα είναι η τρίτη χώρα με τον υψηλότερο Ειδικό Φόρο στην Ευρωπαϊκή Ενωση, με αποτέλεσμα να έχει την τρίτη ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη σε σχέση με τα 28 κράτη της ΕΕ και με μεγάλη διαφορά από τον μέσο όρο των τιμών».