Αν μιλάμε φορώντας γαλανόλευκα γυαλιά, ο τελικός της Γιουροβίζιον δεν είχε ενδιαφέρον για τους έλληνες τηλεθεατές. Η δική μας συμμετοχή, το κομμάτι «Ονειρό μου» με τη Γιάννα Τερζή, έμεινε στην 14η θέση της κατάταξης του πρώτου ημιτελικού και ως εκ τούτου έχασε το δικαίωμα να παρουσιαστεί στη μεγάλη βραδιά του Σαββάτου. Και όμως ο ευρωπαϊκός διαγωνισμός τραγουδιού για το ελληνικό κοινό έκρυβε συγκινήσεις λόγω της παρουσίας της Ελένης Φουρέιρα με τη σημαία της Κύπρου, που έβαλε «Fuego» (Φωτιά) στον τελικό, καταλαμβάνοντας τελικά τη δεύτερη θέση. Στο ντέρμπι, όπως εξελίχθηκε η διαδικασία της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων, ωστόσο επικράτησε το αρχικό φαβορί, η Νέτα Μπαρζιλάι από το Ισραήλ με το χορευτικό της κομμάτι «Toy». Η Φουρέιρα, στην οποία η ΕΡΤ αρνήθηκε πολλές φορές τα τελευταία χρόνια να δώσει το χρίσμα της ελληνικής εκπροσώπησης στον θεσμό, αν και ξεκίνησε ως αουτσάιντερ στον 63ο διαγωνισμό τραγουδιού της Γιουροβίζιον, επιβεβαίωσε τελικά την πορεία του φαβορί που της έδιναν τα στοιχήματα τα τελευταία 24ωρα. Μετά την ανακοίνωση της ψηφοφορίας των εθνικών επιτροπών, καραδοκούσε στην 5η θέση με 183 βαθμούς κοιτάζοντας από μακριά την Αυστρία και τη Σουηδία που είχαν για λίγο την κορυφή. Κι έπρεπε να μπει στο παιχνίδι η ψηφοφορία των τηλεθεατών για να συγκεντρώσει τελικά 436 βαθμούς, ανεβαίνοντας στο δεύτερο σκαλί του βάθρου του διαγωνισμού. Μια θέση που αποτελεί το καλύτερο πλασάρισμα της Κύπρου στην ιστορία της στη Γιουροβίζιον.
ΟΛΟΙ ΨΗΦΙΣΑΝ ΚΥΠΡΟ. Χαρακτηριστικό της επιρροής της κυπριακής συμμετοχής που χαρακτηρίστηκε από τα δυνατά λικνίσματα της Φουρέιρα και τη σέξι παρουσία της που ανέδειξε η ολόσωμη εφαρμοστή φόρμα από κρυστάλλους, ήταν πως ψηφίστηκε και από τις 43 χώρες του διαγωνισμού. Το 12άρι, πέρα από την Ελλάδα πάντα, της χάρισαν οι Λευκορωσία, Μάλτα, Ισπανία, Σουηδία και Ιρλανδία ενώ η πατρίδα της ερμηνεύτριας Αλβανία τη βαθμολόγησε με 10, όπως και τα Σκόπια. Ωστόσο, η σύντροφος του αμυντικού του Ολυμπιακού Αλμπέρτο Μποτία, που βρέθηκε κι αυτός στην Πορτογαλία για να την υποστηρίξει, λίγες ώρες πριν από τον τελικό της Γιουροβίζιον εξασφάλισε το βραβείο Marcel Bezençon για την καλύτερη καλλιτεχνική performance του φετινού διαγωνισμού.
Αντίθετα από την εκρηκτική παρουσία της Φουρέιρα που κέρδισε το ευρωπαϊκό κοινό, η μεγάλη νικήτρια του διαγωνισμού Νέτα, η τέταρτη από τη χώρα του Ισραήλ, επιστράτευσε ένα ιδιαίτερο στήσιμο του κομματιού της «Toy» μαζί με τα μηνύματα στη σφαίρα του #Metoo. Η ερμηνεύτρια από το Ισραήλ με τα παραπανίσια κιλά και τα κακαρίσματα στο τραγούδι της (που συνοδεύτηκαν από αντίστοιχες κινήσεις στη χορογραφία της), στέλνοντας ένα ξεκάθαρο μήνυμα γυναικείας χειραφέτησης συγκίνησε τους τηλεθεατές – όχι τις κριτικές επιτροπές – που της έδωσαν τελικά 529 βαθμούς. Γι" αυτό και η ίδια στο πρώτο μήνυμά της μετά τη νίκη σχολίασε: «Σας ευχαριστώ που με επιλέξατε. Σας ευχαριστώ που επιλέξατε το διαφορετικό. Σας ευχαριστώ που διαλέξατε τολμηρά. Σας αγαπώ. Συνεχίστε το. Κάντε καλό στους γύρω σας. Να είστε καλοί με τον εαυτό σας. Αυτό είναι όλο».
ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Γενικότερα, ο τελικός του Σαββάτου τα είχε όλα. Από ουγγρική heavy metal μέχρι εσθονική όπερα. Επιβεβαιώνοντας πως το θέαμα στο ευρω-πανηγυράκι επικρατεί έναντι της μουσικής, η συζήτηση επικεντρώθηκε γύρω από συμμετοχές που είχαν να πουν κάτι άλλο πέρα από μελωδίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Γαλλία με τη Madame Monsieur που τραγουδώντας «Μercy» είπε την ιστορία ενός μωρού που γεννήθηκε πέρυσι σ" ένα πλοίο μεταναστών στη Μεσόγειο. Οπως και η Ιταλία όπου το «Non mi avete fatto niente» των Elmer Meta) και Fabrizio Moro είχε ως θέμα τις επιθέσεις τζιχαντιστών σε μια σειρά πόλεις, από το Κάιρο ώς τη Βαρκελώνη, αλλά και την ανεξιθρησκία και την καταγγελία των πολέμων. Η ιρλανδική συμμετοχή ανέδειξε ένα gay love story, φέρνοντας έμμεσα ρήξη ανάμεσα στη Γιουροβίζιον και το κινεζικό δίκτυο Mango TV. Οι άνθρωποί του αρνήθηκαν να αναμεταδώσουν στον ημιτελικό το τραγούδι, αναγκάζοντας την EBU να ακυρώσει το συμβόλαιο συνεργασίας μαζί του.  Ελληνικό ταλέντο βρέθηκε πίσω από την παρουσία της Μολδαβίας, μιας και ο Φωκάς Ευαγγελινός είχε κάνει τη σκηνοθεσία τού «My lucky day» των DoReDos. Ο ίδιος είχε επιμεληθεί και την παρουσία της Aisel από το Αζερμπαϊτζάν, όπου τη σύνθεση του τραγουδιού έκανε ο Δημήτρης Κοντόπουλος. Ατυχη ωστόσο ήταν η SuRie από τη Βρετανία, μιας και στο φινάλε της ερμηνείας της στο «Storm» ένας άνδρας πήδηξε στη σκηνή και της άρπαξε για λίγο το μικρόφωνο, φωνάζοντας για τους Ναζί και τα βρετανικά μίντια.