Το Γκαλά Ινστιτούτου κοστουμιών στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης είναι το μεγαλύτερο γεγονός στο ημερολόγιο των ανθρώπων της μόδας. Ιδρύθηκε από την υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων και ειδικό στη μόδα  Έλενορ Λάμπερτ, το γεγονός πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1948 για να ενθαρρύνει τις δωρεές από την υψηλή κοινωνία της Νέας Υόρκης. Στη σύγχρονη εποχή, τα πιο γνωστά πρόσωπα από το χώρο της μόδας, του κινηματογράφου, της μουσικής και της τέχνης συναντώνται για να συγκεντρώσουν χρήματα για το Ινστιτούτο κοστουμιών του Met και να γιορτάσουν το μεγάλο άνοιγμα της τελευταίας έκθεσής του. Η νύχτα επικεντρώνεται στο θέμα της νέας έκθεσης, με προηγούμενα θέματα που περιλαμβάνουν δημοφιλείς κατηγορίες όπως το κίνημα Πανκ και τα Κινέζικα σερβίτσια. Το φετινό θέμα της έκθεσης είναι τα Ουράνια Όργανα: Μόδα και Καθολική Φαντασία.

Η διοργάνωση από το 1995 πέρασε στα χέρια της διευθύντριας της Vogue, Άννα Γουίντουρ και λαμπερλες προσωπικότητες,  όπως αυτό της Μπιγιονσέ και του σχεδιαστή Μάρκ Τζέικομπς έχουν  διατελέσει διοργανωτές και οικοδεσπότες του λαμπερού γκαλά. Φέτος τα ηνία έχουν παραλάβει η Αμάλ Κλούνι, η Ριάνα και Η Ντονατέλα Βερσάτσε και υπόσχονται την καλύτερη τελετή των τελευταίων ετών.

Η τελετή γίνεται, παραδοσιακά,  την πρώτη Δευτέρα του Μαΐου και φέτος στις 7 του μήνα αναμένεται  κοσμοσυρροή αστέρων και λαμπερών εμφανίσεων. Η μόδα δεν έχει όρια και κανόνες και όλοι οι καλεσμένοι δεσμεύονται κάθε χρόνο να μας εντυπωσιάζουν. Άλλες φορές ευχάριστα, άλλες φορές καχύποπτα παρατηρούμε και σχολιάζουμε τις εμφανίσεις  πάνω στο κόκκινο χαλί. Παρακάτω θα κάνουμε μία αναδρομή στις πιο εκκεντρικές παρουσίες, που πέρασαν από ποτέ. Είτε συμφωνείτε, είτε διαφωνείτε αυτά τα σύνολα έμειναν στην ιστορία του θεσμού και προβλημάτισαν. Οι καλεσμένοι και οι επιλογές τους σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως αλλά ανέβασαν τον πήχη για τους ίδιους τους εαυτούς τους και την μόδα, άλλοι πάλι θέλησαν να περάσουν ένα μήνυμα ή την προσωπική τους ατζέντα.

Η φετινή οικοδέσποινα του γκαλά, Ριάνα, έχει απασχολήσεις πολλάκις με τις εμφανίσεις, γενικά. Όταν όμως η συζήτηση έρχεται στο συγκεκριμένο γεγονός της μόδας καταφέρνει να μαγνητίζει με τις τολμηρές τις εμφανίσεις τα βλέμματα, τα περιοδικά και σχεδόν ολόκληρο το ίντερνετ. Για το 2015 όμως διάλεξε να φορέσει ένα φόρεμα του Κινέζου σχεδιαστή Γκούο Πέι, που χρειάστηκαν είκοσι μήνες για να ολοκληρωθεί. Κάποιοι είπαν ότι μοιάζει με ομελέτα, κάποιοι είπαν ότι είναι ξεχωριστό και ιδιαίτερο, εκείνη πάντως έκανε μία είσοδο στο χώρο που δύσκολα την ξεχνάει κανείς.

Η Σερ ίσως ήταν η πρώτη που φόρεσε την τάση της διαφάνειας σε βραδινή τουαλέτα. Για το 1974 ήταν σχεδόν σκάνδαλο αυτή η εμφάνιση, αλλά αν αναλογιστεί κανείς ότι έχει υπάρξει σχεδόν γυμνή με ένα δερμάτινο πάνω σε μία ναυτική βάση για ένα κλιπ της τότε λύνονται πολλές απορίες. Το ρούχο σχεδιασμένο από τον Μπόμπ Μάκι άφησε εποχή και ξεκίνησε μία καινούργια τάση που επικρατεί μέχρι και σήμερα.

 

Το 2006 ήταν η σειρά την Βρετανικής μόδας σαν θέμα. Όταν μιλάμε για Βρετανική μόδα το όνομα του Αλεξάντερ Μακ Κουίν είναι από τα πρώτα, που μπορεί κανείς να σκεφτεί. Χέρι – χέρι με την Σάρα Τζέσικα Πάρκερ το αποτέλεσμα ήταν θεαματικό και ίσως το πιο ενδιαφέρον εκείνη την χρονιά. Παραδοσιακό καρό και υψηλή ραπτική σε απόλυτη ισορροπία σε μία σεταρισμένη εμφάνιση, που κλείνει το μάτι στη σκοτσέζικη παράδοση και το βραδινό ένδυμα. Η έμπνευση και το δημιουργικό ταλέντο του σχεδιαστή στα καλύτερα του.

 

Για εμφανίσεις που μονοπωλούν τα φωτογραφικά φλας, η τραγουδίστρια Μπιγιόνσε το 2015 έθεσε τον ορισμό. Μία διάφανη τουαλέτα με ημιπολύτιμους κρυστάλλους από τον οίκο Ζιβενσί και μία αλογοουρά μπορεί να κάνει ενδυματολογικά θαύματα. Κάθε χρονιά, εκείνη είναι η καλεσμένη, που όλοι οι δημοσιογράφοι περιμένουν την άφιξη της σαν Χριστουγεννιάτικο δώρο και κάθε φορά τους μαγεύει όλους από το πρώτο της βήμα στο κόκκινο χαλί. Τι θα φορέσει άραγε φέτος;

 

Η Μαντόνα το 2016 ήταν ο εαυτός της περισσότερο από ποτέ μέσα στην δημιουργία του οίκου Ζιβενσί. Το δαντελένιο της φόρεμα ήταν ένα όχημα για ένα ηχηρό μήνυμα στη μόδα και την πολιτική με την ίδια να δηλώνει πως «Στον τομέα των γυναικείων δικαιωμάτων βρισκόμαστε σε σκοτεινούς καιρούς ακόμα. Το φόρεμα μου στο Μet ήταν μία πολιτική δήλωση και μία ενδυματολογική θέση. Το γεγονός πως οι άνθρωποι πιστεύουν, ακόμα, πως μία γυναίκα δεν επιτρέπεται να εκφράσει την σεξουαλικότητα της και να γίνει περιπετειώδης μετά από μία συγκεκριμένη ηλικία είναι η απόδειξη πως ζούμε σε μία κοινωνία σεξιστική και ρατσιστική στο θέμα της ηλικίας».  Περιμένατε κάτι λιγότερο από την Μαντόνα;

 

Η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ για δεύτερη φορά στη λίστα, δικαιωματικά! Η ηθοποιός και σχεδιάστρια κάθε χρονιά ξεπερνάει τον εαυτό της και τα όρια! Έτσι το 2015, με θέμα την Κινεζική παράδοση,  η δημιουργία που επέλεξε για το κεφάλι της «πυροδότησε» σχόλια και βλέμματα που μονοπώλησαν την βραδιά και ίσως και ολόκληρη την εβδομάδα. Η ίδια υπερασπίστηκε την εμφάνιση της λέγοντας «Μελέτησα την Κινεζική παράδοση, όπερα και τα κοστούμια για αυτή μου την εμφάνιση. Νομίζω πως οι άνθρωποι ξεχνούν ότι πρόκειται για ένα γκαλά κοστουμιών». Εμείς θα την χαρακτηρίσουμε σίγουρα φλογερή αυτή την εμφάνιση!

 

To 2015 ήταν η χρονιά των αλησμόνητων εμφανίσεων! Έτσι και η τραγουδίστρια Λέιντι Γκάγκα, αποφάσισε να μην μείνει απέξω από το χορό των εκκεντρικών κοστουμιών εκείνης της χρονιάς. Με ένα χειροποίητο κιμονό με φτερά, ένα φόρεμα Αλεξάντερ Γουάνγκ και μία διαμαντένια τιάρα φάνταζε σαν Γιαπωνέζα αυτοκράτειρα. Ταίριαζε απόλυτα με το θέμα της βραδιάς και μας εξέπληξε ευχάριστα με μία εμφάνιση διαφορετική από αυτές που μας έχει συνηθίσει.

 

Η επιχειρηματίας Τζούλι Μακλόουε και η εμφάνιση της το 2017 δεν θα μπορούσε να λείπει από εδώ. Από τις πιο τολμηρές παρουσίες, που έχουμε δει ποτέ, φόρεσε Κομ ντε Γκαρσόν, αθλητική παπούτσια Γκούτσι και παραδοσιακή σκοτσέζικη τσάντα. Ακόμα αναρωτιόμαστε που ήταν τα χέρια της ολόκληρη την βραδιά.

 

Η τραγουδίστρια Σολάνζ ζει για περίεργες εμφανίσεις! Αυτή την φορά προτίμησε ένα φόρεμα, φτιαγμένο με την τεχνική οριγκάμι από τον Ζίλς Ντικόν και οι γνώμες ήταν διφορούμενες. Άλλοι υποστήριξαν την ανατροπή και το σχέδιο του φορέματος, άλλοι είπαν ότι είναι σαν θαλάσσιο σαλάχι. Σε κάθε περίπτωση είτε το λατρεύεις, είτε το κοροϊδεύεις!