Ένα μνημείο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco, το Στόουνχεντζ,γίνεται γιγάντιο φουσκωτό παιχνίδι για παιδιά στην Εβδομάδα Τέχνης miart του Μιλάνου. «Υπαίτιος» της μετατροπής, ο αντισυμβατικός βρετανός άγγλος καλλιτέχνης Τζέρεμυ Ντέλλερ, ο οποίος ονόμασε τη γλυπτική του εγκατάσταση Sacrilège (Ιεροσυλία).

Πρόκειται για μια μεγάλη υπαίθρια εγκατάσταση του διάσημου καλλιτέχνη σε επιμέλεια του Μασιμιλιάνο Τζιόνι, καλλιτεχνικού διευθυντή του οργανισμού Fondazione Nicola Trussardi, (http://www.fondazionenicolatrussardi.com/) στο πλαίσιο της 23ης έκδοσης του miart ( 12 έως 15 Απριλίου 2018) Με το Sacrilège, ο Ντέλλερ -νικητής του Βραβείου Turner 2004 – δημιουργεί το πρώτο του σόλο έργο σε συνεργασία με ένα ιταλικό ίδρυμα. Και φέρνει στην καρδιά του μιλανέζικου πάρκου γλυπτικής Σίτι Λάϊφ μια φουσκωτή εγκατάσταση στις πραγματικές διαστάσεις του Στόουνχεντζ ως ανακατασκευή του αρχαιολογικού χώρου. Το οποίο αποτελεί ένα ιστορικό μνημείο του βρετανικού πολιτισμού, καθώς και της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO από το 1986.

Ο Τζέρεμυ Ντέλλερ θεωρείται μία από τις πιο αντισυμβατικές φωνές της σύγχρονης τέχνης . Ο ίδιος ορίζει τον εαυτό του ως «υποκινητή κοινωνικών παρεμβάσεων» και τα έργα του συχνά απευθύνονται στο κοινό, προσκαλώντας τον κόσμο να συμμετέχει στη δημιουργία τους. Τα γλυπτά του, οι παραστάσεις, τα βίντεο και οι εγκαταστάσεις αποτελούν σημεία ανταλλαγής και συνάθροισης. Κεντρικός άξονας του έργου του συνολικά είναι το ενδιαφέρον του για ιστορικά γεγονότα και οι επιδράσεις τους στον λαϊκό πολιτισμό και τις φολκλορικές εκφάνσεις του.

Ο καλλιτέχνης εξετάζει αυτά τα πεδία με την επιστημονική αυστηρότητα του
ανθρωπολόγου και το πυρετώδες πάθος ενός οπαδού της ροκ. Με τον ενθουσιασμό ενός ερασιτέχνη και την περιέργεια ενός αυτοδίδακτου ο Ντέλλερ δημιουργεί έργα αναμειγνύοντας αντικείμενα και ανθρώπινα συμβάντα
για να δημιουργήσει ένα χώρο εμπειρίας που βρίσκεται μεταξύ της πραγματικότητας και της αναπαράστασης της, ιστορίας και μυθοπλασίας, φιλολογικής ανακατασκευής και παράδοξου.

Αυτό είναι και το σημείο εκκίνησης της πανύψηλης «Ιεροσυλίας» του στο Μιλάνο. Ο Ντέλλερ μεταμορφώνει το μνημείο του Στόουνχεντζ σε γιγαντιαίο φουσκωτό παιχνίδι, σε αξιοθέατο διασκέδασης με διάμετρο 35 μέτρων. Το κοινό καλείται να αλληλεπιδράσει με την εγκατάσταση, να αναρριχηθεί σε αυτό, αλλά και να χοροπηδήσει. Το αποτέλεσμα είναι ταυτόχρονα εορταστικό και ιερόσυλο Όπως ο τίτλος που επέλεξε ο καλλιτέχνης για να «ξεφουσκώσει» κάθε πιθανή κριτική, όπως θα έλεγε. «Με την ανεξάντλητη παιχνιδιάρικη προσέγγισή του, το Sacrilège -σημειώνει ο επιμελητής Μασιμιλιάνο Τζιόνι- είναι μια πρόσκληση για επανεκτίμηση της ιστορίας και της εθνικής ταυτότητας. Επίσης προσφέρει ένα σαρκαστικό σχόλιο σε αυτά τα τετριμμένα θέματα τα οποία συχνά αξιοποιούνται από εθνικιστικές και λαϊκιστικές ατζέντες των σύγχρονων πολιτικών.

Το Sacrilège παίρνει θέση σχολιάζοντας την εμπορευματοποίηση της ιστορικής και της πολιτισμικής κληρονομιάς, καθώς χώροι τέχνης και πολιτισμού του ιστορικού παρελθόντος γίνονται στόχοι-αξιοθέατοι του μαζικού τουρισμού».