Τις κεφαλές των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου επί πίνακι φτάνει να ζητεί η κυβέρνηση στο νέο εμφυλιακό επεισόδιο που έχει ξεσπάσει με το υπουργείο Πολιτισμού. Αφορμή αποτελεί η αρνητική γνωμοδότηση για την παραχώρηση του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου για τα γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς «Η μικρή τυμπανίστρια» που βασίζεται σε μυθιστόρημα του Τζον λε Καρέ και θα προβληθεί από το BBC με τη σκηνοθεσία του διάσημου Κορεάτη Παρκ Τσαν Γουκ («Oldboy», «Δίψα», «Stoker», «Η υπηρέτρια»). Κι όλα αυτά πριν προλάβει καλά καλά να καθίσει ο κουρνιαχτός από την υπόθεση του Ελληνικού και την κήρυξη τμημάτων του ως αρχαιολογικών χώρων, γεγονός που είχε προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των επενδυτών και, κατά συνέπεια, του Μεγάρου Μαξίμου με αποτέλεσμα τους σοβαρούς τριγμούς στην καρέκλα της Λυδίας Κονιόρδου.
«Πρωταγωνιστικό» ρόλο στη νέα κόντρα έχει ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Λευτέρης Κρέτσος, ο οποίος εξέδωσε μακροσκελή ανακοίνωση αναλαμβάνοντας προφανώς χρέη εκπροσώπου Τύπου του υπουργού του, Νίκου Παππά, ο οποίος είναι έντονα δυσαρεστημένος από την εξέλιξη, δεδομένου ότι αυτή προέκυψε μόλις τρεις ημέρες από την ανακοίνωση του επενδυτικού κινήτρου για την προσέλκυση των οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα μας από το ΥΨΗΠΤΕ. Ο ισχυρός άνδρας της κυβέρνησης σχολίασε μάλιστα με ανάρτηση στο Twitter: «Μετατρέπουμε την Ελλάδα σε μια χώρα φιλική προς την παραγωγή έργων, την αναβαθμίζουμε σε ισχυρό παίκτη για την προσέλκυση μεγάλων – διεθνών και εγχώριων – επενδύσεων από τον οπτικοακουστικό τομέα. Τίποτα δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο σε αυτή την προσπάθεια».
«ΟΧΙ» ΓΙΑ ΤΙΣ 12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ. Το ΚΑΣ με οριακή πλειοψηφία (οκτώ ψήφοι κατά και έξι υπέρ) γνωμοδότησε να μην παραχωρηθεί ο αρχαιολογικός χώρος του Σουνίου στην εταιρεία Faliro House Productions (του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου) που είχε ζητήσει να της παραχωρηθεί ο ναός του Ποσειδώνα στις 12 Απριλίου (ημέρα Πέμπτη), για γυρίσματα από τις 7 το πρωί έως τη δύση του ήλιου. Κι αυτό διότι θεωρήθηκε ότι θα δυσχεραινόταν η προσέλευση των επισκεπτών, οι οποίοι σε περιόδους υψηλής κίνησης εκτιμώνται στα χίλια άτομα ημερησίως.
Ακολούθησε σάλος από τη δημοσιότητα που πήρε το θέμα, σε συνδυασμό με τις δηλώσεις του ίδιου του κορεάτη σκηνοθέτη (μέσω της εταιρείας παραγωγής) ότι έχει επιλέξει τον ναό του Ποσειδώνα για τα γυρίσματα της σκηνής σύλληψης ενός Παλαιστινίου ως «δυνατή εικόνα», αλλά και από την έντονη αντίδραση του Κρέτσου. Ετσι χθες το ΥΠΠΟΑ αποφάσισε να επανεισάγει το θέμα προς συζήτηση στο ΚΑΣ στη συνεδρίαση της Μεγάλης Τρίτης υπό τον όρο ότι τα γυρίσματα θα γίνουν από τις 7.00 έως τις 13.00. «Δεν είναι αρνητικά τα μέλη του Συμβουλίου στην παραχώρηση» έλεγε χθες στο «Νσυν» υψηλόβαθμο στέλεχος του ΥΠΠΟΑ. «Απόδειξη πως μόλις πριν από δύο εβδομάδες παραχωρήθηκε για την ίδια τηλεοπτική σειρά ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης, αλλά με τον όρο τα γυρίσματα να γίνουν εκτός ωραρίου λειτουργίας. Δεν είναι εύκολο να συνυπάρχει ένα πολυμελές συνεργείο, όπως το συγκεκριμένο, με περισσότερα από 100 άτομα και παρόντες τους επισκέπτες, ώστε να υπάρχει ασφάλεια».
ΚΡΕΤΣΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΚΑΣ. «Η άρνηση του ΚΑΣ αναδεικνύει για μία ακόμα φορές τις παθογένειες που έχουμε ως χώρα» σημειώνει ο Κρέτσος. «Μετά την πολυετή οικονομική κρίση που ισοπέδωσε την οπτικοακουστική παραγωγή της χώρας μας, που άφησε χιλιάδες εργαζόμενους στη βιομηχανία του θεάματος άνεργους, και τους υπόλοιπους να δουλεύουν υποαμειβόμενοι, σε άθλιες εργασιακές συνθήκες, και την ίδια στιγμή που ολόκληρος ο ελληνικός λαός κάνει υπερπροσπάθεια για να υπερβούμε, όλοι μαζί, την περίοδο της επιτροπείας, με μία μόνο αξιολόγηση να μας χωρίζει από την οριστική έξοδο από τα Μνημόνια, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αρμενίζει σε δικές του ήρεμες θάλασσες σαν να μην έχει συμβεί όλα αυτά τα χρόνια απολύτως τίποτα. Αλλιώς δεν εξηγείται η σπουδή να απορριφθεί, με συνοπτικές διαδικασίες, και χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές, συμβιβαστικές λύσεις (όπως, για παράδειγμα, η δυνατότητα να γίνουν γυρίσματα νωρίς το πρωί ή σε ώρες μη αιχμής – λύσεις που πρότεινε, προς τιμήν της, η μειοψηφία) το αίτημα ενός, κατά τεκμήριο, σοβαρότατου φορέα, και ενός δημιουργού που τιμά τον τόπο μας επιλέγοντάς τον για την παραγωγή της σειράς του» επισημαίνει μεταξύ άλλων.
Πόσα χρήματα θα μπουν στο ταμείο του ΥΠΠΟΑ λοιπόν αν τελικώς ανάψει το πράσινο φως για τα γυρίσματα στο Σούνιο; Βάσει της κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ Β" 3046/30.12.2011) μεταξύ υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού «για κινηματογράφηση με επαγγελματικό εξοπλισμό κάθε άλλης κινηματογραφικής ταινίας ή άλλου οπτικοακουστικού έργου με παρεμβολή προσώπων προκαταβάλλονται 1.600 ευρώ ανά ημέρα και χώρο γυρισμάτων». Αν όντως περνούσαν τη συγκεκριμένη ημέρα 1.000 επισκέπτες το κέρδος για το ελληνικό Δημόσιο θα ήταν 8.000 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση, που θα πλήρωναν όλοι κανονικό εισιτήριο. Ακόμη όμως κι αν οι μισοί εξ αυτών δικαιούνται μειωμένο ή είχαν ατέλεια και πάλι στο ταμείο θα έμπαιναν 5.000 ευρώ, δηλαδή τριπλάσια από το ποσό που θα καταβάλει η εταιρεία για τα γυρίσματα. Ωστόσο σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ανακοίνωση του γενικού γραμματέα, ο προϋπολογισμός δαπανών για τα γυρίσματα στην Ελλάδα από τη συγκεκριμένη παραγωγή ξεπερνούν τα 3 εκατ. ευρώ. «Τα τέλη είναι όντως τόσο χαμηλά που είναι σαν να χαρίζουμε το γύρισμα στην εταιρεία παραγωγής. Αν επιλέγαμε να κλείσουμε τον χώρο για μια ολόκληρη ημέρα θα μας κατηγορούσαν για διαφυγόντα κέρδη» επισημαίνει μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Ολα αυτά ενώ ο Κρέτσος κλιμάκωνε τη σφοδρή του επίθεση στην ανακοίνωσή του: «Εάν… αληθεύει το ρεπορτάζ ότι υπήρξε μέλος του ΚΑΣ που εξέφρασε την άποψη ότι το περιεχόμενο της ταινίας δεν συνάδει με τον χώρο, τότε σύσσωμο το ΚΑΣ θα έπρεπε να παραιτηθεί για λόγους δεοντολογίας». Ανέφερε μάλιστα και ένα παρόμοιο «θρίλερ» από το παρελθόν: «Ετσι, ενδεχομένως, χάθηκε πριν από δύο χρόνια κι ένα άλλο σίριαλ του BBC, το «Night Manager», με πρωταγωνιστή τον Χιου Λόρι, γνωστό σε όλους μας από τη δημοφιλή ιατρική σειρά «Dr. House», το οποίο εντέλει γυρίστηκε στην Μαγιόρκα της Ισπανίας».